به گزارش مشهد پیام به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد، کاهش استفاده از خودروهای شخصی، توسعه فضای سبز، استفاده از حمل و نقل عمومی، اجرای طرح‌های محدودیت‌های ترافیکی، کاهش آلایندگی خودروها و سوخت همه و همه راهکارهایی است که اگر برای آن برنامه‌ریزی دقیق و کارآمد انجام شود، قطعا یکی از نتایج و اثرات آن در کنار افزایش سلامت شهروندان، کاهش ترافیک و هزینه‌های رفت و آمد در شهر، کاهش آلودگی هوا خواهد بود.

 
یکی از راهکارهایی که در کنار اینکه می‌تواند آلودگی هوا را کاهش دهد از طرفی در کنار آن ضامن سلامتی شهروندان باشد استفاده از حمل و نقل پاک است و در این میان نقش دوچرخه به عنوان یک ابزار حمل و نقل فعال در کاهش ترافیک و آلودگی هوا دارای اهمیتی دوچندان است.

 
حمل و نقل سبز(Green Transportation) و استفاده از دوچرخه سال‌های سال است که در اولویت برنامه‌های شهرداری‌های جهان قرار دارد و چند سالیست که این راهکار نیز در برخی از شهرهای کشور به اجرا درآمده است.

 
شهر مشهد به دلیل جمعیت ۳ میلیون نفری و از طرفی پذیرا بودن تعداد زیادی از زائران یکی از کلانشهرهایی است که در کنار تهران و اصفهان هوای آن در حجم زیادی از سال آلوده است لذا شهرداری این شهر یکی از برنامه‌ریزی‌های خود را برای کاهش آلودگی هوا را توسعه استفاده شهروندان از دوچرخه قرار داده است.

 
در کنار این مهم، پویش‌های مردمی نیز به کمک کاهش آلودگی هوای شهر آمده و امروز شاهد هستیم که تعداد زیادی از شهروندان در سه‌شنبه‌های بدون خودرو با دوچرخه در سطح شهر تردد دارند.

 
اما در کنار فرهنگ‌سازی استفاده از دوچرخه بین شهروندان، باید زیرساخت‌های استفاده از این وسیله پاک فراهم شود که در این راستا امروز ۱۲۸ ایستگاه دوچرخه در مشهد به بهره‌برداری رسیده است.

 
ثبت روزانه ۸۰۰ تراکنش در سامانه دوچرخه

 
مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد با بیان اینکه امروزه دوچرخه به عنوان یکی از سالم‌ترین وسیله حمل و نقل معرفی شده است، بیان می‌کند: شهرداری مشهد با توجه به این مهم یکی از اولویت‌های خود را در بحث کاهش آلودگی هوا در کنار توسعه حمل و نقل عمومی، ایجاد ایستگاه‌های دوچرخه و مسیرهای آن و فرهنگسازی این مهم بین شهروندان قرار داده است.

 
مهدی امامی میبدی تصریح می‌کند: با توجه به این سیاست در فاز ابتدایی شهرداری احداث ۱۵۰ ایستگاه دوچرخه را در برنامه‌ریزی خود قرار داد که تاکنون ۱۲۸ ایستگاه از این تعداد راه‌اندازی شده است.

 
وی ادامه می‌دهد: باقی مانده ایستگاه‌ها نیز به محض برطرف شدن معارض و تاسیسات موجود احداث و به بهره‌برداری خواهد رسید.

 
مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد اضافه می‌کند: پراگندگی آن به نحوی است که شهروندان در نقاط مختلف شهر بتوانند به راحتی از این ایستگاه‌ها استفاده کنند.

 
وی ادامه می‌دهد: خوشبختانه امروز استقبال شهروندان از این ایستگاه‌های دوچرخه افزایش پیدا کرده به طوریکه متوسط روزانه ۸۰۰ تراکنش در سامانه دوچرخه ثبت می‌شود که این رقم شامل دریافت و تحویل دوچرخه است.

 
امامی میبدی با تاکید بر لزوم فرهنگ‌سازی استفاده شهروندان از دوچرخه بیان می‌کند: باید این موضوع فرهنگ‌سازی شود که شهروندان می‌توانند برای انجام سفرهای کوتاه درون‌شهری خود از دوچرخه استفاده کنند و از این طریق می‌توانند سلامتی خود را تضمین کنند.

 
مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد اضافه می‌کند: در حال حاضر طرح‌های فرهنگ‌سازی مردمی برای توسعه حمل و نقل پاک در مشهد برگزار می‌شود که یکی از این طرح‌ها «سه‌شنبه‌های بدون خودرو» است.

 
وی می‌گوید: در این طرح شهروندان برای انجام سفرهای درونشهری خود از دوچرخه به جای خودرو استفاده می‌کنند.

 
امامی میبدی اضافه می‌کند: در این روز میزان تراکنش در سامانه دوچرخه به ۱۸۰۰ تراکنش در روز هم می‌رسد.

 
مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد ادامه می‌دهد: با اجرای این طرح خوشبختانه در روزهای سه‌شنبه به طور محسوسی کاهش پیدا کرده است.

 
مشهد، شهری مناسب از لحاظ جغرافیایی برای استفاده از دوچرخه

 
وی در ادامه به برنامه‌ریزی شهرداری مشهد برای توسعه زیرساخت‌های استفاده از دوچرخه اشاره می‌کند و می‌گوید: شهرداری مشهد برنامه مفصلی برای گسترش استفاده از دوچرخه به عنوان حالت حمل و نقل پاک و جایگزین مناسبی برای خودروهای شهری در سفرهای کوتاه شهری دارد.

 
امامی میبدی تصریح می‌کند: از جمله این برنامه‌ها گسترش مسیرهای دوچرخه در معابر اصلی، فرهنگسازی استفاده از دوچرخه در محلات و ایجاد تسهیلات خرید دوچرخه برای شهروندان است.

 
مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد به مسیرهای ویژه دوچرخه اشاره می‌کند و می‌گوید: در مطالعات مصوب اولیه برای شهر مشهد ایجاد ۱۲۰ کیلومتر مسیر ویژه دوچرخه پیش‌بینی شده بود که در فاز بعدی ۱۰۰ کیلومتر دیگر شناسایی و در مرحله تصویب است.

 
وی اضافه می‌کند: در حال حاضر ۸۰ کیلومتر مسیر دوچرخه در شهر مشهد احداث شده که در صورت تامین اعتبار مابقی مسیرها نیز اجرایی خواهد شد.

 
مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد بیان می‌کند: با توجه به اینکه پروژه پیاده‌روسازی و بهسازی معابر توسط شهرداری در دست انجام است لذا همزمان با این طرح برای کاهش هزینه‌ها مسیرهای دوچرخه نیز احداث می‌شود.

 
امامی میبدی اضافه می‌کند: شهر مشهد از لحاظ جغرافیایی و اقلیمی به دلیل مسطح بودن برای استفاده از دوچرخه مناسب است لذا برنامه‌ریزی‌ها بر مبنای گسترش وسیع استفاده شهروندان از این وسیله حمل و نقلی پاک انجام شده است.

 
فرزانه نثاری

 

 

 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد