به گزارش مشهدپیام، «مهدکودک» پدیده‌ای است که می‌توان آن را از تبعات توسعه غرب دانست و چند سالی است در جوامع در حال توسعه نیز رواج یافته که البته با واکنش‌های متفاوتی روبرو بوده است به طوری که برخی موافق و برخی دیگر مخالف این پدیده هستند.

موافقان، مهد کودک را با توجه به ورود بانوان به عرصه‌های اجتماعی پدیده‌ای ضروری می‌دانند و مخالفان تاکید دارند که کودک، پیش از دبستان می‌بایست در درون نهاد خانواده رشد کند تا از لحاظ روانشناختی با مشکل مواجه نشود.

اما آنچه که در حال حاضر مهم است این است که این پدیده در حال گسترش می‌بایست به یک سری بایدها و نبایدها از جمله توجه به تربیت ایرانی- اسلامی، عدم الگوگیری تربیتی از غرب، توجه به اجتماعی کردن کودکان، بهره گیری از کادر مجرب و مهربان و آموزش مناسب سن کودکان توجه کنند.

به سراغی برخی کارشناسان و والدین رفتیم تا نظر آنان را در خصوص مهدهای موجود جویا شویم.

کودک خود را به مهد می‌فرستم تا اجتماعی شود

دانایی یکی از شهروندانی است که در خانه، کودک یک ساله دارد و در گفت‌وگو با ما با اشاره به این نکته که من مهد نرفتم چون مادری خانه‌دار داشتم، گفت: در آینده فرزند خود را به مهد خواهم فرستاد؛ چراکه این‌گونه کودک وارد جامعه می‌شود.

وی ادامه داد: اما برای اینکه یک مهد کودک استاندارد بیابم به طور حتم تلاش خواهم کرد و می‌کوشم مهدکودکی را برگزینم که با نگاه من همخوانی داشته باشد.

دانایی تصریح کرد: بچه من از دیدن کودکان ذوق زده می‌شود و حضور در فضاهای بچه‌گانه را دوست دارد و با توجه به اینکه مادران امروز کارمند هستند و فرصت زیادی برای حضور در خانه ندارند به همین دلیل وجود مهدهای کودک ضروری است.

کودک خود را به مهدهایی که قارچ‌گونه رشد می‌کنند، نمی‌فرستم

در ادامه با یکی دیگر از بانوان به گفت‌وگو نشستیم که وی به خبرنگار ما گفت: به هیچ وجه کودک خود را به این مهدهایی که قارچ‌گونه رشد کرده‌اند نمی‌سپارم؛ چراکه در این مهدها به وفور تربیت غیر اسلامی مشاهده می‌شود.

وی با اشاره به این نکته که بنده کارمند هستم؛ اما ترجیح می‌دهد در خانه بمانم تا این‌که فرزند خود را به این مهدها بفرستم، اضافه کرد: بسیار شنیده‌ام که مهدهای کودک رسیدگی مناسبی ندارند به خصوص برای بچه‌هایی که خیلی کوچک هستند.

انوریان به ناوارد بودن مربیان مهدها اشاره کرد و بیان داشت: سوالی که مطرح است این است که یک مربی بر اساس چه معیارهایی انتخاب می‌شود؟.

وی بیان کرد: بسیار دیده‌ام که خانمی بیکار بوده و برای امرار معاش به این مهدها مراجعه و وارد کار شده است که این نشان دهنده این است که مهدها به راحتی فردی را استخدام می‌کنند بدون اینکه بدانند فرد مورد نظر کیست و چه مهارتی دارد؟.

انوریان با تاکید بر این موضوع که اصل این است که بچه کوچک باید نزد مادر، بزرگ شود، ادامه داد: با توجه به اینکه بچه ها از هفت سالگی به مدرسه می‌روند بهتر این است که پیش از دبستان در کنار مادر باشند.

وی تنها مزیت مهدهای کودک را در کنار هم بودن همسالان با هم دانست و خاطرنشان کرد: البته چنانچه مهد کودکی بیابم که بر آموزه‌های اسلامی تاکید داشته و کودکان را این‌گونه آموزش دهد کودکم را به آنجا می‌فرستم.

در ادامه لازم دیدیم که با برخی از کارشناسان به گفت‌وگو بنشینیم و نظر آنان را در این خصوص جویا شویم.

مهدها و مراکز پیش دبستانی نیاز امروز جامعه است

محمد ملاکی در گفت‌وگو با خبرنگارصبح توس در این خصوص گفت: عدم آشنایی مربیان به نوع و سبک آموزشی که ارائه می‌شود باعث شده ۱۰ تا ۱۵ درصد نوآموزان دچار اختلالات یادگیری شوند.

رئیس دوره اول ابتدایی اداره آموزش و پروش خراسان رضوی با اشاره به این نکته که در ابعاد مختلف ذهنی، عاطفی، جسمی و حرکتی گزارش‌هایی از اختلالات نوآموزان به ما شده است، ادامه داد: سالی حدود هفت الی هشت هزار دانش آموز در پایه اول ابتدایی به ما گزارش می‌شوند.

ملاکی در ادامه به برگزاری جشنواره‌ «غنچه‌های امید» با همکاری مشترک سپاه امام رضا(ع)، آموزش و پرورش، شهرداری و سایر نهادها اشاره کرد و بیان داشت: هدف ما از برگزاری این جشنواره توجه به جامعه پذیری کودکان است.

خانواده‌ها به مهد نگاه آموزشی داشته باشند نه محل نگهداری

وی در ادامه سخنان خود وجود مهدها و مراکز پیش دبستانی را نیاز امروز جامعه دانست و گفت: مسئولیت پذیری و جامعه پذیری از جمله مهارت‌هایی هستند که چنانچه مهدها و مراکز پیش دبستانی به درستی به آن بپردازند، نتیجه‌ای مثبت به بار خواهد آورد.

ملاکی الگوگیری از فرهنگ غربی را یکی از آسیب‌های مهدها دانست و بیان کرد: متاسفانه آنچه مورد غفلت قرار گرفته این است که خانواده‌ها بیش از آنکه که به مهدها نگاه مرکز آموزشی داشته باشند به دید یک مرکز نگهداری به آن می‌نگرند که به هیچ وجه صحیح نیست.

انتخاب مربی مناسب یکی از ضروریات مهد کودک است

در ادامه مریم بداغ آبادی، مسئول مهدالرضاهای آستان قدس رضوی ضمن انتقاد از حرکت مهدهای کودک به سمت غرب گرایی، کنار هم بودن دختر و پسر دراین مهدها را یکی از مشکلات دانست و بیان کرد: این مسئله را صحیح نمی‌دانیم و معتقد هستیم دختران و پسران می‌بایست جدا از هم آموزش ببینند.
وی در ادامه سخنان خود وجود مهدهای کودک را برای کودکان یک نیاز دانست و بیان داشت: البته این نیاز می‌طلبد که به درستی پاسخ ببینند به این معنا که مربیان بایستی به درستی انتخاب شوند؛ چراکه در این سن، معلم و مربی الگوی کودکان هستند.

بداغ آبادی بار دیگر بر انتخاب مربی مناسب توسط مهدها و پی‌ریزی برنامه منظم و مناسب برای کودکان تاکید و تصریح کرد: مربیان و مدیران مهدهای کودک باید به این نکته توجه کنند که شیوه و نوع نگاه به زندگی در ایران با کشورهای غربی تفاوت دارد و این دو جامعه هم از لحاظ روحی و هم سبک زندگی و دینی بسیار با هم متفاوتند، بنابراین نباید الگوی زندگی و تدریس آنان را کپی برداری کرده و در مهدهای کودک اعمال کنند.

مسئول مهدالرضاهای آستان قدس رضوی اضافه کرد: متاسفانه مشاهده می‌شود برخی مهدها حتی به مدرک تحصیلی و اعتقادات مربیان استخدامی خود هم توجه نداشته و صرفا آنان را به کار می‌گیرند.

لازم به ذکر است؛ سومین جشنواره «غنچه‌های امید» به منظور آسیب شناسی وضعیت فعلی مهدهای کودک و آموزش مناسبت‌های ملی و مذهبی و رفتار شهروندی در تاریخ پنج شنبه هفتم دی ماه سال جاری و در حرم مطهر رضوی برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد