به گزارش مشهدپیام به نقل از صبح توس، در دوران کودکی سریالی از تلویزیون پخش می‌شد که همیشه شخصیت اصلی آن، سریال را با عبارت «بازم مدرسم دیر شد» شروع می‌کرد و از قضا اسم همان سریال به همین نام معروف بود، علت دیر شدن وقت مدرسه در آن زمان دیر از خواب بیدار شدن و بی نظمی در برنامه‌ریزی‌های فردی بود ولی این موضوع در سال‌های بعد از بحثی فردی به معضلی اجتماعی و شهری تبدیل شد به نحوی که اگر شما بهترین برنامه ریزی را برای انجام کارها در نظر داشته باشید باز هم دیر به مقصد خواهی رسید، اما چرا؟

صبح یک روز تابستان از خانه خارج می‌شوید و با شادابی هرچه تمام تر به سمت محل کار حرکت می‌کنید، به اولین چهارراه می‌رسید و پشت چراغ می‌ایستید، چراغ اول سبز و قرمز می‌شود و به همین منوال این چراغ‌ها به چهار مرتبه نیز می‌رسد، چراغ دوم و سوم نیز با همین شکل به طول می‌انجامد؛ ناخود آگاه ۲۰ دقیقه دیر می‌شود.

از جمله کارهایی که مدیریت شهری بر عهده دارد رفع مسئله ترافیک و بهبود وضعیت ترافیکی معابر شهری است.

ابر پروژه‌ای به نام قطار شهری

قطار شهری به عنوان اصلی ترین موضوع ترافیک و حمل و نقل شهری در سال‌های اخیر بسیار زیاد مورد توجه مسئولان واقع شده است چراکه علاوه بر کاهش مبحث ترافیکی شهر، کاهش آلودگی محیط زیست و سرعت در حمل و نقل را نیز در بر دارد.

قطار شهری طی سال‌های گذشته پیشرفت‌های قابل توجهی داشته است که از این بین می‌توان به توسعه این خط یک قطار شهری به طول ۴۵ کیلومتر با هزینه‌ای بالغ بر ۲۱۵ میلیارد اشاره کرد و البته خط دو قطار شهری نیز از جمله دیگر دستاوردهای سال‌های اخیر به شمار می‌آید که تا کنون حفاری تونل آن به اتمام رسیده است.

محومد عامری فرد، عضو سابق شورای شهر مشهد در همین خصوص یادآور شد: طبق قانون ۵۰ درصد اصل وام و سود آن برای توسعه حمل و نقل شهری را باید دولت پرداخت کند و برای همین از منابع شهری در موضوع قطار شهری زیاد هزینه نشده است و قسمت دیگری از هزینه‌های این پروژه بزرگ از طریق انتشار اوراق مشارکت صورت رفته است.

وی افزود: سود و اصل اوراق مشارکت و ۳۵۰۰ میلیارد تومان سود اوراق مشارکت دوره‌های قبل نیز تسویه شده است.

طبق آمار صرفه جویی ۵۳ میلیون لیتر بنزین و ۷ میلیون لیتر گازوئیل از ابتدای راه‌اندازی خط یک قطار شهری از جمله صرفه‌جویی‌های انجام شده در چند سال گذشته است.

اتوبوس و تاکسی؛ هم‌سفران قدیمی مردم

اتوبوسرانی سهم ۲۳ درصد از جابجایی را به خود اختصاص داده است و بهره‌برداری از ۳۹۳ اتوبوس جدیدالورود،  راه‌اندازی ۱۲۴ دستگاه اتوبوس گازسوز و مناسب‌سازی ۳۲ دستگاه اتوبوس برای سرویس مدارس از جمله کارهای انجام شده در سال‌های اخیر است.

تاکسیرانی ۲۲ درصد از سهم انتقال شهروندان را به خود اختصاص داده است و از ۱۳هزار تاکسی موجود در شهر ۶۰ درصد از آن‌ها فرسوده بوده است که ۳۸۸۳ دستگاه از آن‌ها نوسازی شده است و با این کار شهر مشهد توانست رتبه اول نوسازی حمل و نقل شهری در حوزه تاکسیرانی را از آن خود کند و به نظر حجم نوسازی این سه سال به اندازه ۱۲ سال قبل خود بوده است.

بیمه تکمیلی حدود ۱۰هزار نفر راننده با اعتبار ۲۰۱ میلیارد ریال و کمک هزینه مالی برای نوسازی خودرو از جمله دیگر کارهای انجام شده سال‌های اخیر است.

هر چند حوزه حمل و نقل و ترافیک بسیار گسترده از این موارد است ولی به همین مقدار بسنده می‌شود و آمارهایی که از سوی مسئولان شهری گذشته اعلام شده است این توقع را برای مردم ایجاد می‌کند که نه تنها با این سرعت بلکه با شتاب بیشتری اقدام به حل مشکلات ترافیکی و حمل و نقل شهری کنند.

انتهای پیام/

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد