امروز ۳ بهمن ۱۳۹۵
صفحه اصلی » اجتماعی , گزارش , مطالب برگزیده سایت » رژه «باربی» ها و «بت من» ها بر روی دفاتر کودکان/ استفاده از لوازم التحریر خارجی برای ارتقاء جایگاه اجتماعی
کد خبر : 1868989
تاریخ انتشار : ۱۰ شهریور ۱۳۹۳در ۱۰:۵۵ ق.ظ

نگرانی والدین در خرید مدارس هر ساله افزایش می یابد:

رژه «باربی» ها و «بت من» ها بر روی دفاتر کودکان/ استفاده از لوازم التحریر خارجی برای ارتقاء جایگاه اجتماعی

در آستانه مهرماه و بازگشایی مدارس، والدین اقدام به خرید لوازم التحریر می کنند که عدم تناسب این اقلام با ارزشهای اسلامی، ایرانی و گرانی باعث عصبانیت و اعتراض آنها نسبت به انفعال مسئولان فرهنگی کشور می شود.
853058

به گزارش مشهدپیام، با نزدیک شدن به فصل مدارس، خیابان ها و مغازه ها مملو از دانش آموزانی است که با ذوق و شوق خاص در حال خرید لوازم التحریر هستند . همین شور و حال بوی مهر و مدرسه را زنده میکند . و در همین حال هجوم اوليا براي خريد نوشت‌ افزار باعث شده تا علاوه بر رشد قيمت‌ها، بازار شاهد تنوع بالاي اين محصولات نیز باشد.

 

خرید لوازم تحریر نیاز یا اجبار؟!

از طرفی نمیتوان منکر این شد که تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش نیاز به ابزارهایی دارد ویکی از آنها لوازم‌التحریر است .

و از طرف دیگر با توجه به اینکه قیمت لوازم‌التحریر نسبت به سال گذشته افزایش محسوس و چشمگیری داشته است و این افزایش قیمت به گونه‌ای است که برخی از خانواده‌ها برای تهیه لوازم‌التحریر فرزندان خود دچار مشکل شده و در تنگنا قرار گرفته‌اند ولی به خاطر نیاز بچه ها مجبور به تهیه آن هستند اما تهیه برخی لوازم تحریر را باید جزء نیازهای کاذب دانست که هیچ لزومی به وجود آنها نیست ولی به خاطر چشم و هم چشمی دانش آموزان نسبت به یکدیگر خانواده مجبور به پاسخگویی این نیازهاست.

 

گرانی امان مان را بریده است!

ولی با این وجود شکایت مردم از گرانی لوازم هنوز به قوت خود باقی است. پدری که به همراه دو کودک خود برای خرید آمده اند با گلایه از افزایش بی رویه قیمت ها در هر سال می گوید: برای من که یک کارمند معمولی دولت هستم خیلی سخت است که هر سال کلی لوازم التحریر برای دو فرزندم تهیه کنم که خیلی از آنها هم بی استفاده می ماند و البته 90 درصد آن به دستور خود مدرسه تهیه می شود!

مثلا کاغذ رنگی، پرگار، مقوا و… که اصلا در سال تحصیلی گذشته خیلی از آنها به مصرف نرسید و دوباره در سال جدید بچه ها مجبورمان می کنند که لیست سیاه جدیدی را برایشان بخریم!

وی ادامه می دهد: سختر از آن برای من به عنوان یک پدر این است که باید خواسته های فرزندانم را در برابر هم سن و سالهایشان برآورده کنم تا خجالت زده نشوند و احساس کمبود نکنند و مثلا اگر لوازم التحریری در دست بچه های فامیل ببینند که خودشان نداشته باشند ما را به خرید آن مجبور می کنند در حالیکه قدرت درک مسایل مالی را ندارند و نمی دانند همه پدرها به یک اندازه در آمد ندارند!

این پدر کارمند در ادامه می افزاید: بهتر است یا به ما کارمندان بن و وامی تعلق گیرد یا از دستورات و خرج و مخارج تعیین شده توسط مدارس جلوگیری شود چون تهیه این لوازم آنقدر برای من گران تمام می شود که مدام مجبورم به بچه ها گوشزد کنم مواظب وسایلشان باشند که مبادا خراب شود.

853077

کیفیت لوازم تحریر با قیمت آن برابر نیست

در پاره ای از کشورهای دنیا برای لوازم‌التحریر دانش‌آموزان یارانه پرداخت می‌شود در کشور ما نیز گاهی نمایشگاه‌ها و مراکزی به قیمت مناسبت اقدام به فروش لوازم تحریر می کنند که پاسخگوی نیاز تمام جامعه نیست و البته کیفیت لازم را نیز دارا نمی باشد. البته تولیدات داخلی نیز کیفیت لازم را برای ماندگاری و دوام در مدت زمان زیاد را ندارند.

 

لوازم‌التحريرهاي گران و كم‌كيفيت‌

براساس اطلاعات موجود، در حال حاضر هزينه توليد در صنعت نوشت‌افزار داخل حدود 9 درصد بالاتر از نرخ تورم است. از سويي گران بودن هزينه‌هاي توليد نوشت‌افزار و كاهش شديد تعرفه واردات اين كالاها عواملي بوده كه بازار لوازم داخلي را با ركود نسبي روبه‌رو كرده است و معيار دقيقي براي تعيين ميزان كيفيت لوازم‌التحرير وجود ندارد. نوشت‌افزار چيني به دلیل قیمت پایین آنها بيشترين خريدار را در بازار ايران دارد؛ در حالي كه آنچه از آن به نام لوازم‌التحرير فانتزي ياد مي‌شود نيز به لحاظ كيفيت در سطح بالايي نيست.

 

نظارت بر کیفیت محصولات کم است

طرح نظارت ویژه بازگشایی مدارس که هر ساله در سراسر استان اجرا میشود طبق هماهنگیهای انجام شده، اتحادیه لوازم تحریر نیز در کنار بازرسان سازمان برای نظارت بر بازار حضور فعال دارد در این طرح بر قیمت، کیفیت، عرضه کتاب و فروش لوازم تحریر نظارت میشود و بر اساس آن فروشندگان باید اقلامی را که دارای استاندارد است عرضه کنند
لذا وضعیت و نظارت بر فروش مغازههای نوشتافزار نیز جزء موضوعات مهمی است که نباید نادیده گرفته شود. چرا که بسیاری از لوازم تحریر موجود در بازار از کیفیت مناسب برخوردار نبوده و فقط دارای ظاهری فریبنده هستند.

خانمی که به همراه دخترش وارد فروشگاه لوازم و التحریر شده است در خصوص کیفیت کالا ها عنوان میکند: سال گذشته کیفیت لوازم تحریر مطلوب نبود و در حالیکه برای خرید یک کیف خارجی 50 هزار تومان پول پرداخت کردم اما در اواسط سال تحصیلی مجبور شدم کیف جدید برای دخترم بخرم زیرا که خیلی کیف ها تحمل وسایل سنگین را ندارند و زود پاره می شوند.

111470_368

فروشنده ای دیگر درباره کالاهای موجود در مغازه اش می گوید: بیشتر اجناسم چینی است و فروش خوبی دارد چون برای بچه ها طرح و رنگ و زیبایی درجه اول اهمیت و کیفیت درجه دوم اهمیت را دارا است و خانواده ها نیز مجبور می شوند خواسته فرزندانشان را برآورده کنند.

او درباره تفاوت دفتر های خارجی و ایرانی اظهار می کند: دفتر خارجی درخشندگی بیشتری دارد طرح آن جذاب بوده و به قول معروف زرق و برق خاصی دارد در حالی که نه تنها دفتر بلکه اکثر لوازم ایرانی از این کیفیت و جذابیت برخوردار نیست البته جنس های چینی فقط زیبا هستند و کیفیت جنس ایرانی بسیار بهتر از آنها است اما متاسفانه کمتر خریداری می شود!

 

مغازه ها در تسخیر باربی ها و هری پاتر ها

پیشخوان مغازه و پشت ویترین مملو است از دفترچه های رنگارنگ عکس هري پاتر و باربي، بت من، مرد عنکبوتی و …جامدادي‌هايي به شكل PC و خودكارهاي چند هزار توماني، دفترچه‌هاي 200 برگ سيمي، مداد اتود، مداد رنگي 24 تايي ژاپني و جامدادي‌هاي شیک و گران.

اکثر بچه ها به طرف لوازم خارجی دست دراز می کنند و دفترچه هایی با عکس های قهرمانان خارجی به فروش می رسد در حالی که دفترچه های سارا و دارا در گوشه ای خاک می خورد.

از اشکان ده ساله که گوشه ای ایستاده و دستانش مملو است از دفترچه های رنگی می پرسم چرا از اینها نمیخری مگر سارا و دارا را دوست نداری؟ نگاهم می کند و در حالی که تعجب در چشمانش موج می زند می گوید: اینها زشت هستند! کسی اصلا نمیخردشان. مادرش اضافه می کند :کسی سارا و دارا را نمی شناسد در حالی که کمتر بچه ای است بت من و مردعنکبوتی را نشناسد! و دخترها هم که عاشق باربی هستند .

به عکس روی دفترچه ها نگاه می کنم باربی ها با اندامی تراشیده و شیک و سارا و دارا با طرحی سنتی و صورت هایی اخمو حتی قابل مقایسه نیز نیستند!

مغازه دار بیان میکند :اگر مسئولین و طراحان قصد مبارزه با کالاهای خارجی را داشتند باید عروسک هایی زیبا و دارای جذابیت طرح می کردند تا یارای مقابله با اینها را داشته باشد.

وی اذعان می کند :بیشتر مشتری های ما اجناس خارجی میخرند و گاه چند بچه با هم در مغازه هستند به خرید هم نگاه کرده و اگر چیزی کمتر داشته باشند والدینشان را مجبو می کنند که مثلا مثل آن لوازمی که دست آن پس یا دختر است برای ما هم بخر!

فروشنده لوازم تحریر می افزاید: دفترچه های سارا و دارا و کلا طرح های ایرانی چون قیمت کمتری دارند مشتری هایی با وضع کمالی متوسط و یا پایین آنها را خریداری می کنند ولی حتی بعضی وقتها همین قشر هم به خاطر اصرار بچه هایشان مجبور می شوند لوازم خارجی را خریداری کنند.

13920601164708708_PhotoL

در حاليكه کشورهای پیشرفته به انتشار الگوهای فرهنگی و معرفی قهرمانان فانتزی خود اقدام می کنند در كشور ما هنوز ارزش فرهنگي اين لوازم درك نشده و جنبه سخت‌افزاري آن بيشتر مورد توجه بوده در حالی که ما از قدیم الایام دارای قهرمان های ملی هستیم ولی غربی ها به خاطر نداشتن قهرمان اقدام به قهرمان سازی کردند و از آنها را در محصولات خود تبلیغ و ترویج نمودند تا جایی که یک کودک ایرانی گارفیلد و هری پاتر را بیشتر از رستم و سهراب می شناسد نكته‌اي كه از طرف مسوولان آموزش و پرورش و ساير دستگاه‌هاي فرهنگي مغفول مانده است.

 

با این حال و با وجود مشکلات ذکر شده در بازار لوازم التحریر خرید و فروش آن همچنان داغ است و لزوم یک بازبینی مجدد و انجام طرح و برنامه ریزی هایی جهت کاهش قیمت ها، افزایش کیفیت و طراحی ایرانی لوازم داخلی برای مقابله با مصادیق خارجی آن احساس می شود.

 

 

 

 

 

انتهای پیام/

دیدگاهها (۰)



تبلیغات


آخرین اخبار و مطالب

پربازدیدترین مطالب امروز